PUBLIC AFFAIRS-EXPERTEN ANNICA HOLMBERG TILL PRIORITY
Annica Holmberg, med drygt trettio års erfarenhet inom kommunikation och samhällsfrågor, började förra veckan som Head of Public Affairs & Public Relations. Annica har haft ledande positioner inom Stockholms läns landsting, på PR-byråer och läkemedelsföretag och kommer att tillföra värdefull kompetens till Priority, inte minst inom life science-området. Hon kommer senast från rollen som Head of Health på Granath Reklam och har tidigare bland annat varit vd för Safir Communication samt Head of Corporate Communications för läkemedelsföretaget Bristol Myers Squibb. Annica tar plats i Prioritys ledningsgrupp och kommer att leda Prioritys erbjudande inom PR och Public Affairs.
VAD LOCKADE DIG TILL PRIORITY?
Så många saker – men framför allt att Priority är en fullservicebyrå med ett brett erbjudande, samtidigt som det finns en imponerande spetskompetens som innebär att alla kunder kan få unik stöttning. Jag ser oerhört stora fördelar i att samla och förena kreativitet och strategisk analys på det sätt som teamet på Priority gör, och det känns jättebra att veta att jag kommer att kunna ge mina kunder ännu bättre stöd framöver genom just den mixen av kompetens i ett sammansvetsat team. I tillägg till det är jag dessutom väldigt stolt över att nu vara en del av Priority som är kända för att bidra till starka affärsresultat för byråns kunder.
HUR UPPLEVER DU ATT KUNDERNAS BEHOV FÖRÄNDRATS UNDER DE SENASTE ÅREN?
Pandemin och de digitala framstegen har drivit på förändringar inom kommunikation och varumärkesbyggande, vilket har krävt anpassning och innovation från såväl kunder som oss inom byråvärlden. Pandemin accelererade digitaliseringen, vilket har medfört att företag och organisationer har ökat sin närvaro online och använder digitala plattformar i allt högre utsträckning.
Vi ser också snabba förändringar i samhällsklimat och omvärldsfaktorer som påverkar oss, och det leder osökt till att kunderna har större behov av flexibel kommunikation och snabb anpassning. Företag måste kunna reagera snabbt och kommunicera tydligt, och det ställer krav på bättre förståelse och förmåga att hantera kriskommunikation. En generell spaning är att transparens och autenticitet är avgörande för att bygga förtroende idag, och det förutsätter en öppen och ärlig kommunikation. En annan övergripande spaning är att videoinnehåll har blivit alltmer populärt och effektivt som kommunikationsform, och behovet av att synas på plattformar som YouTube, TikTok och Instagram Reels ökar därmed.
HUR VILL DU DRIVA PRIORITYS ERBJUDANDE FRAMÅT?
Just nu ser jag mest fram emot att lära känna alla duktiga kollegor och sätta mig in i spännande uppdrag. Det roligaste med konsultrollen är att möta kunder och skapa lösningar på komplexa utmaningar. Jag vill att kunderna ska känna sig trygga när de kommer till oss och de ska känna att vi ”krokar arm” och jobbar tillsammans mot uppsatta mål. Det absolut viktigaste är därför att vi förstår våra kunders behov, önskemål och utmaningar så att vi kan skräddarsy kommunikationslösningar som möter deras krav och ger mervärde. Det är också viktigt att vi är i framkant vad gäller den digitala utvecklingen och anpassar vårt erbjudande efter digitala trender och de möjligheter de skapar för effektiv kommunikation. Här har Priority redan ett starkt erbjudande och har genomfört flera uppskattade föreläsningar om bland annat AI, men det hindrar oss inte från att bli ännu starkare inom detta erbjudande. Mina tre ledord för den närmaste tiden är kvalitet, relationer och arbetsglädje!