SKAPA TRYGGHET MED MEDIETRÄNING

Framgångsrika medierelationer är inte en slump. Företag som vill bygga och stärka ägandeskapet av sitt narrativ har genomtänkta budskap och strategier för att hantera media effektivt. Att satsa på medieträning är därför både en investering i företagets externa anseende och interna trygghet.

Medieträning hjälper företag att:

  1. Skydda företagets anseende och skapa trovärdighet
    Det handlar inte bara om att svara på frågor, det är ännu viktigare hur du gör det. Genom att träna innan och öka den interna förståelsen för medielogik blir det lättare för talespersoner att ge tydliga svar som förmedlar företagets budskap.

  2. Minska risken för missförstånd
    Medietränade personer blir bättre på att formulera budskap och kan därmed undvika svar som skapar missförstånd och förvirring. De är också bättre förberedda på hur de ska hantera olika situationer så att de kan fokusera på frågorna och säkerställa att de svarar sakligt och korrekt.

     

  3. Framhäva värderingar och styrkor
    Genom att vara väl förberedd kan företag lyfta fram sina viktigaste värderingar och styrkor, vilket ger ett stabilt intryck och bygger förtroende.  En trygg talesperson kan använda intervjun för att lyfta fram det de vill tala om.

     

  4. Förbereda sig för kriser
    När en oväntad, kritisk situation uppstår är det viktigt att ta grepp om narrativet. Osäker eller långsam kommunikation ökar risken för ryktesspridning som påverkar företagets anseende. Medieträning ger verktyg att vara proaktiv och snabbt kunna göra tydliga och ansvarsfulla uttalande.

     

  5. Ingjuta trygghet hos talespersoner
    Talespersoner som känner att de är väl förberedda att representera företaget i media upplever en ökad trygghet i situationen, och det i sin tur leder ofta till att de blir mer engagerade och positiva till att medverka i media. Det skapar också en intern känsla av trygghet att företaget står bakom de budskap som förmedlas.

Nästa
Nästa

DIGITAL MARKETING-TRENDER 2024