DIGITAL MARKETING-TRENDER 2024
ÄG INFORMATIONEN OCH STYR KOMMUNIKATIONEN
Förstapartsdata är the name of the game. När cookie-döden närmar sig och tillgången till tredjepartsdata fortsatt reduceras genom nya regelverk blir egeninsamlad data ännu viktigare. Att göra insatser som aktivt samlar in förstapartsdata (t.ex. email-adresser) som senare bearbetas med hjälp av retargetinginsatser kommer bli ännu vanligare. Att samla in förstapartsdata direkt från din målgrupp som används i specifika och riktade annonskampanjer gör att du redan vid annonsering pratar med en publik som visat intresse för ditt erbjudande. Fokusera på bredd och synlighet på generella ytor och låt insamlad data och algoritmer sköta konverteringen.ALGORITMER OCH AI GÖR SOCIAL ÖVERLÄGSET
B2C, B2B eller SaaS. Det spelar ingen roll, sociala medier är och förblir en självklar del av kommunikationsplanen. De olika plattformarna förutsätter olika saker, och tillåter varumärket att attrahera intressen som numera är svåråtkomliga i traditionella kanaler. Det har aldrig varit lättare att synas och det dröjer inte länge innan TikTok är utgångspunkten för de största kampanjerna. Styrkan med digitala plattformar är den ständiga förbättringen mot det optimala resultatet. Automatisering, AI och förbättrade algoritmer gör det lättare än någonsin att säkerställa bra resultat. Svårigheten ligger snarare i materialet man annonserar med.TESTA, MÄT, ANALYSERA OCH REPETERA
Digitala kommunikationsplattformar gör det mycket lättare att testa nytt, mäta och analysera. Våga prova nytt, se om det fungerar och våga satsa. Gör inte du det, kommer någon av dina konkurrenter snart komma på en smart idé som stjäl rampljuset! Effektiv kommunikation görs utifrån av insikter från mottagaren. Det blir allt vanligare att testa brett för att smalna av och precisera. På vägen kanske du upptäcker saker du först inte trodde skulle fungera.STÄNDIG FLEXIBILITET SKAPAR RELEVANS
Det digitala är ofta synonymt med det flexibla. Från tryck till skärm – från statiskt till dynamiskt. Från begränsningar till möjligheter. En bra hemsida har länge setts som en hygienfaktor. I en era där digitala ytor är det självklara kommunikationsformatet, blir hemsidans betydelse ännu viktigare. Det är hit CTA-knapparna, QR-koderna och uppmaningarna från kommunikationsinsatser ofta leder. Trenden pekar åt hemsidor som är lättorienterade och flexibla, där du enkelt kan anpassa kommunikationen så den alltid är relevant och aktuell. Sätt en stark grund. Våga sen testa och jobba kontinuerligt med hemsidans innehåll.