Bedrägerier är ett stort, växande problem i Sverige. Framför allt mot äldre som känner ett digitalt utanförskap och osäkerhet. På uppdrag av Svenska Bankföreningen och 27 svenska banker tog vi fram ett unikt initiativ i syfte att råda bukt på problematiken. Svårlurad! enar för första gången Sveriges banker under ett och samma paraply som är utformad att vara en långsiktig markör för kampen mot telefon- och sms bedrägerier och ett sätt för sveriges banker att stärka förtroendet gentemot kund och samhälle.
Med en inkluderande, vänlig och uppmuntrande framtoning uppmuntrar Svårlurad! de som känner sig utsatta att ta hjälp av bankerna och personer i sin närhet vid minsta osäkerhet. Tillsammans hjälps vi åt!
Kampanjens första del fokuserade på telefonbedrägerier riktade mot våra äldre. En rikstäckande TV-sänd informationsfilm, nedslag i sociala kanaler och hemsidan svårlurad.se upplyste och informerade om budskapet. Kampanjen, som uppmärksammades i fler än 60 tidningar, resulterade i en 28 procentig minskning av brottsvinster och 20% förre anmälningar. Informationskampanjens andra fas rullades ut sommaren 2023 och kunde ses på utomhusytor i hela landet. Denna fas fokuserade specifikt på sms-bedrägerier.
Jag ringer mina döttrAr
Kompetenser
Grafisk Design / Copywriting / Konceptutveckling / PR / Webbdesign / Innehållsproduktion
Kund
Svenska Bankföreningen