SÅ SKAPAR DU EN TILLTALANDE BERÄTTELSE

5 tips till en finansiell rapport som kommunicerar rätt.  

Finansiella rapporter är inte bara en nödvändighet för många bolag. Det är även ett ypperligt tillfälle att kommunicera med befintliga intressenter och attrahera intresse från nya investerare. En bra rapport lyfter både bolagets finansiella resultat samtidigt som den på ett intresseväckande sätt belyser bolagets andra värden. Att hitta en balans och ett samspel mellan det materiella och immateriella är ofta nyckeln till en rapport som inte bara presenterar siffror och resultat, utan också inspirerar och kommunicerar bolaget som helhet. För dig som behöver hjälp med finansiella rapporter listar vi här fem tips för en lyckad produktion, och slutprodukt.

 

1. Vet vem du talar till och utforma rapporten efter ett tydligt syfte

Innan du börjar skriva eller designa, är det viktigt att förstå din publik och vilket syfte din rapport tjänar. Är det investerare, kunder eller andra intressenter? Anpassa tonen, stilen och innehållet för att tilltala och informera just den målgruppen.

 

2. Använd effektiv design för att pedagogisera och stärka helhetsintrycket

En välformad design kan göra underverk för att göra komplex information lättförståelig. Använd grafik, tabeller och tydliga rubriker för att bryta upp texten och guida läsaren genom rapporten. En tilltalande layout ökar chansen att din publik faktiskt tar till sig den viktiga informationen.

3. Jobba utefter en tydlig arbetsplan med konkreta delmål

Bryt ner din rapportering i konkreta delmål. Vilken information är mest relevant för din målgrupp? Genom att sätta upp tydliga mål och följa en strukturerad plan blir din rapport lättare att följa och förstå.

 

4. Ha koll på nya krav och regler. Nya CSRD-krav trädde i kraft vid årsskiftet 2023/2024

Att vara medveten om de senaste lagkraven är avgörande. Vid årsskiftet trädde nya CSRD-krav i kraft, och det är nödvändigt att din rapport uppfyller dessa standarder. Se till att du håller dig uppdaterad och anpassar din rapportering efter de senaste förändringarna.

 

5. Ha en strategi för hur rapporten publiceras och anpassa formatet efter kanal

Hur och var din rapport publiceras är lika viktigt som innehållet. Anpassa formatet efter kanalen – om det är en tryckt rapport, en digital PDF eller en interaktiv webbsida. Var medveten om var din målgrupp söker information och se till att rapporten når dem på ett sätt som är bekvämt och tilltalande.

Läs mer om hur vi skapar varumärken här.

Föregående
Föregående

TRENDER INOM AI 2024

Nästa
Nästa

FRAMGÅNGSRIK PR I EN DIGITAL ERA