Bedrägerier är ett stort, växande problem i Sverige. Framför allt mot äldre som känner ett digitalt utanförskap och osäkerhet. På uppdrag av Svenska Bankföreningen och 27 svenska banker tog vi fram ett unikt initiativ i syfte att råda bukt på problematiken. Svårlurad! enar för första gången Sveriges banker under ett och samma paraplybegrepp och symbol som är utformad att vara en långsiktig markör för kampen mot telefon- och sms bedrägerier.

Med en inkluderande, vänlig och uppmuntrande tonalitet och visuellt uttryck uppmuntrar Svårlurad! de som känner sig utsatta att ta hjälp av bankerna och personer i sin närhet vid minsta osäkerhet. Tillsammans hjälps vi åt!

Kampanjens första del fokuserade på telefonbedrägerier riktade mot våra äldre. En rikstäckande TV-sänd informationsfilm, nedslag i sociala kanaler och hemsidan svårlurad.se upplyste och informerade om budskapet. Kampanjen, som uppmärksammades i fler än 60 tidningar, resulterade i en 28 procentig minskning av brottsvinster och 20% förre anmälningar. Informationskampanjens andra fas rullades ut sommaren 2023 och kunde ses på utomhusytor i hela landet. Denna fas fokuserade specifikt på sms-bedrägerier.

Jag ringer mina döttrAr

Kompetenser
Grafisk Design / Copywriting / Konceptutveckling / PR / Webbdesign / Innehållsproduktion

Kund
Svenska Bankföreningen

Kampanjen uppmärksammades i fler än 60 tidningar och resulterade i en 28 procentig minskning av brottsvinster

Föregående
Föregående

ELGIGANTEN

Nästa
Nästa

ÄNGLAMARK