SVERIGES KONST- OCH ANTIKHANDLAREFÖRENING

SKAF är en svensk förening som består av ett 60-tal svenska konst- och antikhandlare som uppfyller höga krav på dels föremålen som säljs, men dels på service och bemötande. Dess huvudsakliga uppgift är att trygga kundens inköp, oavsett vart i världen man befinner sig.

SKAF behövde modernisera och uppdatera sin profil så den skulle tilltala en yngre konst- och antikintresserad målgrupp. Utmaningen var att behålla den historiska kopplingen samtidigt som man kommunicerade att föreningen är en modern organisation för 2000-talet.

Antikhandlarbranschen har fastnat i ett visuellt språk och man står överlag och stampar på samma plats. Det är konservativt och mossigt med mörka färger, antikvatypsnitt och allmänt omodernt. Därför gav vi identiteten en modern känsla genom ett rent och luftigt – nästan minimalistiskt – uttryck. Den branschspecifika och historiska kopplingen bibehölls i siluetten av Gustav III i logotypen, samtidigt som vi lät bildmaterialet av föremålen bidra och förstärka antikvitets- och konstverksamheten.

Ett projekt som var ett resultat av det övergripande identitetsarbetet var produktionen av boken ”Sveriges konst- och antikhandlare” med Pontus Silfverstolpe som huvudförfattare. Boken handlar om ett urval av medlemmarna i SKAF och deras olika specialkunskaper men även mer matnyttig information i form av allmän konst- och antikhistoria och listning av stämplar för silver och keramiska föremål etc.

Boken vann silver i tävlingen Svenska Designpriset 2010.