PRIORITY BAKOM DESIGNEN AV HYLLADE RUTABAGA

I våras öppnade Mathias Dahlgren sin nya restaurang i Grand Hotels lokaler på Blasieholmen. Med Rutabaga, ett gammalt ord för kålrot, tar Mathias ett nytt steg och presenterar ett restaurangkoncept helt inriktat på det vegetariska köket.

Nytt koncept kräver ny designprofil och för den står Priority. Därmed fortsätter det samarbete som inleddes redan när Matbaren och Matsalen skapades för 10 år sedan. Prioritys creative Director Jan Vana berättar om en designfilosofi där enkelheten genomsyrar allt.

– Mathias har alltid en tydlig idé som utgångspunkt. I det här fallet var det att lyfta fram det enkla, renodlade och skala bort allt runt omkring. Det är maten som ska stå i fokus och det har vi valt att återspegla i designen, säger Jan Vana.
Inspirationen kommer från råvaran och dess naturliga form vilket ger associationer till det hantverksmässiga.

Utmaningen blir att samtidigt låta designen förmedla absolut högsta kvalitet, och den exklusivitet som följer av det, fortsätter han.
Ambitionen med Rutabaga är nämligen att göra en restaurang i världsklass och därmed får ingen del av helhetsupplevelsen lämnas åt slumpen. Mathias Dahlgren ville ha en design som speglade den ambitionsnivån och tycker resultatet har lyckats.

– Jag tycker vår nya logga beskriver oss perfekt. Den symboliserar en modern vegetarisk restaurang i tiden, med Lustfyllda gröna måltider för levnadsglada människor av kött och blod. Det nya enkla, summerar Mathias Dahlgren.