Kulturell innovation – en dold kraft på konsumentmarknaden

I de senaste årens vurm för innovation har ett visst tankesätt dominerat. Marknadsföringsprofessorn Douglas Holt kallar innovationsparadigmet ”bättre råttfällor”, ett ingenjörernas och nationalekonomernas idépaket som fokuserar på problem och lösningar kring funktionalitet, bekvämlighet, användarvänlighet, pålitlighet och pris. Det må vara fenomenalt om du kommer från ett techföretag men i branscher där ny teknologi inte är lika avgörande riskerar satsningar av detta slag inte leda någon vart annat än till dålig avkastning. Ja, jag tittar på dig, DUX-sängen som styr ditt smarta hem. 
 
Ta parfymmarknaden till exempel. Visst finns det lyckade inslag av ”bättre råttfällor”-innovation, exempelvis prenumerationer på parfymprover eller användningen av AI för att snabba på vissa delar av parfymutvecklingen. Men den stora förändringen på marknaden, den så kallade nischparfymens framgång, handlar om en helt annan typ av innovation. Den beskriver jag i min bok Expedition Parfym (Norstedts 2020). Från att vid millennieskiftet ha varit en genomkommersialiserad varukategori där parfymen ofta var en förlängning av ett modemärke, inte sällan med en känd skådespelare som frontfigur och med påkostade reklamkampanjer, är idag varannan såld parfym en nischparfym. De senare sätter kompositionen och kreatören främst. De flesta dofterna är unisex. Märkena har inget att göra med modeindustrin. De talar om ingredienser. De gör ingen traditionell reklam. Flaskorna är enkla. Ett radikalt skifte initierat av ett fåtal märken. Avkastningen har varit enormt hög. 
 
Kulturell innovation innebär att man närmar sig innovation på ett annat sätt, som en kulturentreprenör. Vilka förgivettaganden råder i varukategorin? Vilken är den dominerande ideologin? Har den några svaga punkter? På konsumentmarknader kommer innovationen till uttryck lika mycket i grundarnas utsagor, i paketeringen, i butikerna, i mottagandet, i partnerskap som i själva produkten eller tjänsten. Där ”bättre råttfällor”-innovationer utgår från den rådande föreställningen om värde i varukategorin strävar kulturell innovation efter att ändra vår förståelse av vad som är värdefullt. Konsumenternas identitet blir återigen en central fråga och du måste agera som en trendspanare, menar Jenny Lantz, styrelseledamot i Prioritys styrelse. 
 
Det här kan låta svårfångat, men det finns tydliga tillvägagångsätt – och fallgropar att undvika. På Priority jobbar vi med olika metoder och rådgivning kopplat till era kommersiella och kommunikativa utmaningar och möjligheter. Om intressant, hör av er till oss och våra specialister inom detta område.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy