TRENDER INOM AI 2024

  1. VIDEON ÄR BARA NÅGRA TEXTRADER BORT

    Den explosionsartade utvecklingen av AI-genererad video kommer 2024 förändra hur företag kommunicerar och marknadsför sig. Behöver du en specifik videosekvens som inte finns som stockfilm? Under 2024 närmar vi oss att AI-video blir lika självklart som att bildgoogla.

    Det har hänt mycket på området bara under de senaste veckorna. Verktygen som först bröt mark på området (Stable Diffusion, Pika och Runway) får nu sitta på avbytarbänken sedan OpenAI lanserat text to videoverktyget Sora. Verktyget, som kan skapa snudd på helt realistiska videor på både människor och miljöer, kommer att släppas till allmänheten inom kort.

  2. RAMAR OCH REGLER BÖRJAR SÄTTAS
    AI-genererat innehåll har existerat i något av ett rättsligt vilda västern. Under 2024 blir det ändring på det. Frågor kring äganderätt, etik och transparens börjat ta allt större plats och flera rättsfall prövas just nu i domstolar runt om i världen – inte minst mot OpenAI och bildgenereringsverktyget Midjourney. EU:s nyligen igenomröstade AI act visar på behovet av reglering och under 2024 väntas AI-genererat innehåll märkas allt tydligare i sociala medier. Här måste svenska företag hålla sig uppdaterade om hur AI får, och inte får, användas.

  3. SKRÄDDARSYDDA AI-VERKTYG
    För många AI-entusiaster har prenumerationerna på olika verktyg blivit allt fler. Storföretag som inte kunnat köpa in färdiga AI-lösningar på grund av integritets- och säkerhetsskäl har i stället börjat utveckla egna AI-system. Genom att träna AI-modeller på egna data, blir dessa verktyg skräddarsydda till bolagets behov. På så sätt kan företagen behålla sin konkurrens- kraft och samtidigt säkerställa legal och etisk compliance.

  4. ARTIFICIELL INTELLIGENS SOM KOLLEGA
    Under 2024 kommer det bli mer intuitivt för företag att använda AI. Noteringar från digitala möten som levereras direkt, till mediala omnämnanden som sammanfattas automatiskt eller samtal med AI-botar som låter helt mänskliga. AI-assistenterna kommer bli allt bättre på att förstå anställdas behov, innan de själva vet om dem. Trenden indikerar en framtid där AI-assistans är tillgänglig när som helst och där artificiell intelligens integreras allt djupare i våra yrkesliv.

Föregående
Föregående

DIGITAL MARKETING-TRENDER 2024

Nästa
Nästa

SÅ SKAPAR DU EN TILLTALANDE BERÄTTELSE